Bila kita redha

Assalamualaikum. Hai guys.. Hari ni kita nak cerita pasal redha. Jom kita start.
Ada gaya Khairul Aming tak? Hahaha Seronok layan IG orang suka masak ni. Lepas tu entah bilanya aku nak start.

Cakap pasal redha ni, dulu aku anggap redha ni macam, ada kau redha jelah bila kena ujian pape. Tu bahagian kau. Takkan nak marah Tuhan sebab uji kau. Tapi makin lama aku rasa makin stress bila redha ni. Dia macam, kau rasa kau dah redha dengan dugaan tu, tapi hati kau tak tenang. Kau masih lagi rasa macam ada benda yang blocking your day. Faham tak?

I was tring to find myself. Tapi mak aih... Susah giler weh.. Aku rasa aku kenal diri aku macam mana tapi sebenarnya tak. Lama aku dalam fasa ini guys. Until dalam beberapa hari ni, aku faham apa redha tu sebenarnya. Dan aku dah tak rasa stress dah macam sebelum ni.


Bagi akulah, redha ni bila kau dah cuba sehabis usaha dah nak buat sesuatu atau nak menyelesaikan sesuatu, dan akhirnya kau tidak berharap lagi pada manusia. Kau akan rasa macam, takpelah, kalau ditakdirkan aku tak ada sesiapa lagi, Allah ada. Gitchu..

Tapi tak mudah ye kawan-kawan. Sebelum ni aku rasa macam tu, tapi dalam hati masih denial. Bukan aku tak percaya Tuhan akan tolong, tapi entah lah. Macam mana ye nak gambarkan perasaan itu.. Susahnya arghhh!

Dan aku harap korang yang ada berselirat masalah dalam kepala tu, memang kena back to basic. Kembali kepada Tuhan. Dan hanya berharap kepada Allah Yang Satu. Aku banyak dengar ceramah Ustazah Asma' Harun kat Youtube. Dia kata, manusia ni selalu kecewa dengan pengharapan yang kita bina sendiri. Jadi kita ni sebagai hamba Allah, hanya bergantung harap pada Dia, Ya Allah Ya Syakur.

Sesungguhnya apa yang Ustazah Asma' kata tu betul belaka. Menang kita ni hidup dalam pengharapan. Sebab tu bila ada benda yang kita harap tu tak jadi, kita frust. Kita seolah-olah tak redha dengan ujian Allah. Allah nak uji kita biasanya akan melalui perantara. Contohnya, kawan-kawan, suami, isteri, anak-anak, adik beradik yang selalu menghampakan kita. Sebenarnya Allah tu nak tengok macam mana kita handle situasi tu. 

So, daripada pengalaman aku, hati kita kena betul yakin dan berharap hanya pada Allah. Tu jelah boleh nasihat pun sebab aku ni beshe beshe je nak cakap panjang berjela pun. Aku tulis ni pun sebab aku dapat rasa perubahannya bila kita hanya bergantung harap sepenuhnya pada Allah. Kena yakin Allah akan bantu kita.

Aku doakan hari-hari korang indah sokmo. 

Comments

Popular posts from this blog

Butter Cake (Gluten-Free)

Apa yang Rasulullah makan masa zaman dulu ?

Demam campak dan pantang larangnya.