Sushi Maki



Kalau sebut pasal makanan Jepun, aku nak bento. Tapi bento yang paling sedap ada kat Times Square. Eh jauh bebeno nak pergi KL semata-mata nak makan bento harga RM16.90. Kat One Segamat mahal jugak bento dia, RM 24.00 ke atas. Sedap ke tak tak tahu sebab tak cuba lagi. Tapi aku rasa macam ini bukan diriku kalau aku pergi KL naik bus, dah sampai BTS kena naik LRT nak pergi TS semata-mata nak makan bento 16 ringgit ni. Campur tiket pergi balik, boleh aku makan 2 3 set bento kat One Segamat. Ntah enak ke tidak..

Salmon Bento kat Time Square.

Hah one more, mi ramen. Asyik tengok kat Youtube orang main konapun tu kan, macam sedap je. Aku ingat benda tu tak wujud dan rekaan semata-mata. Haih.. Memang aku tolak tepi makanan Jepun ni. Lepas pergi makan kat Times Square tu baru lah tahu sedap jugak makanan diorang ni walaupun namanya umpama orang Jepun pakai baju kurung.

Ni pun mi ramen kat Times Square

Kali pertama aku makan sushi, masa tu kat Tesco Kota Bharu. Itu pun kawan aku yang beli. Kononnya sedap macam bidadari lah rasa dia. Beli sampai 6 ketul dengan harapan menggunung yang kami akan makan bersama sushi Tesco tu. Kami ada 4 orang masa tu. Ok fine sushi tu sebenarnya 1 set, ada 6 ketul. Siap bagi kicap cair lagi. Masin.

Buka mulut dan rasa sushi tu pada mulanya, muka macam bayi dicalitkan madu kat mulutnya. Yek yek. Tak sedap. Kawan aku dengan muka senyum-senyum cakap eh korang ni tak makan sushi ke? Dalam hati aku macam nak sumpah jugak dia jadi sushi. Kenapa lah dia makan makanan yang pelik lagi tak sedap ni??

Rupanya sushi Tesco tu yang memang tak sedap. Sebab aku makan sushi kat Octopus tu sedap je. Hahaha.. Ok mari aku ceritakan sedikit pasal sushi yang aku makan tadi. Yang dah sokmo makan sushi tu diam-diam je ye.


Sushi yang sedap ni namanya Tuna Mayo. Rasa tuna lah kan. Nampak tak selonggok tuna atas tu? Kombinasi ke dua nya ibarat makan nasi dengan lauk ikan sardin taruk mayonis je. Sedap kan? Tak makan sardin sudah.

Bagi yang tak pernah makan sushi, bawah dia tu nasi. Nasi orang Jepun macam pulut. Sedap sungguh rasanya. Kita kalau nak makan nasi guna chopstick, ke laut lah jawabnya. Nasi orang Malaysia berderai, nasi orang Jepun boleh kepal.


Ini namanya Special Soft Shell Crab Maki. Aku tak tahu Maki kat nama tu membawa maksud apa. Yang macam alien terkeluar tu adalah ketam. Tak payah susah-susah nak buang kulit, boleh dimakan begitu sahaja. Nama pun soft shell. Nyum nyum.. Then ada sekali timun, mayonis dan jugak yang warna oren tu aku tak tahu apa.



Ok last. Tak boleh order banyak nanti kalau tak sedap kan dah membazir! Yang kat atas ni namanya Sushi Tako. Sushi ni adalah gabungan sotong dan juga nasi. Sushi ni rasa tak boleh terima di tekak aku. Kombinasi yang sangat pelik rasanya dalam dunia. Atas tu sotong. Rasa sotong tu ibarat makan getah pemadam rebus. Tak boleh kunyah. Nasi tu pula rasa macam makan sesuatu kat kenduri dulu-dulu, rasa tapai. Jadi uols boleh banyangkan makan sepotong sotong mentah bersama tapai nasi. Yay! Indahnya. Lekat kat tekak mak nak.

Aku rasa cukup setakat ni. Aku tak boleh nak teruskan bila aku tengok gambar sushi Tako tu. Aku terbayang-bayang sotong sedang menari poco-poco bersama si tapai nasi.



Comments

Popular posts from this blog

Butter Cake (Gluten-Free)

Apa yang Rasulullah makan masa zaman dulu ?

Demam campak dan pantang larangnya.