Bagaimana Cara Mengendalikan Anak?

Nak handle anak-anak sorang memang susah guys. Terutama yang PJJ seperti daku ini. Sangat mencabar. Mental dan fizikal tercabar. Aku cakap je ni, kena kuat mental, walaupun hakikatnya aku pernah beberapa kali mental koyak. Aku tak nak cerita pasal yang ada bibik atau yang tinggal dengan parents. Kalau ada helper pun koyak, aku tak tahu lah nak kata apa.

Segala benda kena urus sendiri. Dari anak-anak sampai lah ke urusan diri sendiri. Kadang-kadang tu nak makan pun tak sempat. Tahan jelah lapar perut berkeroncong. Janji perut anak isi full tank dulu. Kalau anak-anak aku lapar, diorang akan cranky. Tak apa lah makan lambat pun.

Dulu masa anak sorang, rasa macam boleh handle lagi. Bila dah ada dua ketul budak ni, memang huru hara lah jugak. Lepas tu dah ok. Tapi sekarang mula huru hara balik. Hahaha! Zahra tak nak kena tinggal sorang kat depan TV dah walaupun kakak ada main kat sebelah. Nak jugak ikut mak dia gi dapur. Nak tolong mama masak gamaknya.

Mana mak dia ada, kat situ lah jugak ada dua ketul ni

Balik kerja, aku memang terus ke dapur nak sediakan makan malam. Kalau waktu husband tak ada, aku masak nasi, lauk telur dadar dan sayur je. Tak ada nak rendang kari kurmak bagai. Sekadar hilangkan lapar. Sebab untuk aku nak sediakan satu lauk dengan nak melayan karenah dua ketul Cik Pah tu sangatlah mencabar.

Orang kata, nak handle anak ni kena banyak sabar, kena banyak istighfar, solat jangan tinggal. Semua aku buat, tapi tak tahu mana silapnya. Stress manjang. Hahaha! Lepas bersalinkan anak kedua, bila kena buat semua sendiri, sangat stress. Anak sulung asyik kena marah sebab asyik kacau adik.

Zahra dah masuk umur 6 7 bulan baru aku rasa menyesal asyik marah Sofea dulu. Kesian dia. Tak tahu apa-apa. Aku sendiri tak tahu macam mana nak control emosi masa tu. Dengan penat balik kerja, nak masak, baju nak basuh, tak masuk bab anak cranky level 10. Nasib baik diberi hidayah awal. Kalau tak, mesti aku akan menyesal dikemudian hari.

Anak ni amanah. Bila tak ada anak, kita mintak sungguh-sungguh kat Allah nak anak. Bila Allah dah bagi anak, takkan kita asyik nak marah diorang sebab kita tak pandai kawal emosi. Masih belum terlambat untuk aku merubah keadaan. Ewaahhhh!

Masing-masing ada cara tersendiri macam mana nak didik anak. Aku respect habis pada wanita yang mampu handle stress untuk segala stress yang diorang lalui demi keluarga.

Yang baik kita contohi. Yang tak baik, kita tengok je. Ehh..


Comments

Popular posts from this blog

Butter Cake (Gluten-Free)

Apa yang Rasulullah makan masa zaman dulu ?

Demam campak dan pantang larangnya.