Kamarku Syurgaku. Eh bukan Rumahku Syurgaku ke? Ke Syurga Cinta?

Wah hari ni saya nak share kat uols pasal sedikit info mengenai bilik tidur. Hah sapa-sapa yang bilik bersepah tu pegi kemas sekarang. Hadoyai alergik betol aku tengok sampah-sampah a.k.a habuk-habuk dan sela jenis 'wig' atas lantai tu.


Haih tapi tu semua tak dapa nak dielakkan dalam bilik saya. 1 bilik share 4 orang. Semak doh! Kalau adik semua jenis sukakan kebersihan tak apa. Ini tak, tengok habuk sebelah mata je. Rambut-rambut yang bergelimpangan tu dah boleh buat 1 wig dah weh.. Penat cakap dengan depa ni. Macam mencurah air ke atas plastik. Masuk telinga kanan, keluar kat semua tempat. Hadoyai...


Ok dah mari la kite pegi kepada perbincangan supaya entry ni tally dengan tajuknya.


Bagi saya lah kan, bilik tidur yang dihias indah macam heaven boleh menenangkan fikiran. Takde lah kalau stress balik kerja tu, masuk je bilik tengok, MasyaAllah... Mengalahkan tongkang pecah. Tapi ramai je kot yang buat endah tak endah je. Ala, ala kadar sudah la.. Tapi saya tak boleh. Bila bilik dah tunggang langgang, otak pun akan tunggang langgang gak. So, mari kita tengok beberapa tips yang boleh uols guna untuk hias bilik.





  • Cat bilik menggunakan warna yang romantik (cewah) seperti merah jambu, ungu atau peach. Sebaiknya gabungkan sikit ruang dengan warna lain supaya kelihatan lebih menyerlah. Tapi kalau bilik uols guna wallpaper, pastikan ianya tak terlalu sarat. Dah la dinding bercorak, nak gantung macam-macam pulak. Lagi serabut nanti.

  • Warna langsir selaras dengan warna dinding. Warna langsir harus match dengan warna dinding bilik uols. Guna bahan langsir daripada material yang ringan dan lembut. Jangan pegi buat kain tebal-tebal buat langsir pulak, tak pasal-pasal, sekali rentap habis semuanya. Kalau suka guna motif flora di bilik tidur, guna corak yang berbunga kecil (^_^)

  • Bangkitkan mood dengan cadar yang sesuai. Dah besar-besar ni takyah la kot guna cadar yang gambar doremon ke gajah ke ikan ke gambar muka sendiri ke.. Cam kekanak je. Pilih lah cadar yang sesuai dengan bilik uols tu oke! Kalau saya, saya suka warna cadar yang bertentangan dengan warna bilik. Bilik saya pink lah.. Tapi Pink+Purple=warna ape pun tak tahu.

  • Guna lilin aroma terapi. Ini saya suka. Tapi jarang ada dalam bilik sebab nanti adik saya yang bongsu akan kerjakan lilin tu. So better not to have it while I'm not semester break. Lilin aroma terapi ni boleh memberi ketenangan dan kesegaran dalam bilik. Tapi watch out ha.. Jauhi daripada langsir.

  • Aksesori sebagai pelengkap bilik tidur. Pilih bunga atau bingkai gambar lukisan bersama kawan atau family. Kalau macam sejambak bunga tu sekadar nak menghidupkan suasana je. Lagi best kalau letak satu cermin besar dalam bilik. Nampak macam rumah orang kaya gitu.. I loikeeee!

  • Aturan perabut dalam bilik. Sebelum aturkan segala macam perabut dalm bilik tu, pastikan dulu kat mana pandangan utama dalam bilik tidur. Then pastikan sudut yang terbaik untuk katil diikuti dengan perabut-perabut yang lain. Jangan letak segala macam benda dalam bilik. Baik jadikan stor je kalau semua benda nak sumbat dalam bilik.


 Nak buat bilik warna ni boleh??









Comments

Popular posts from this blog

Butter Cake (Gluten-Free)

Apa yang Rasulullah makan masa zaman dulu ?

Demam campak dan pantang larangnya.