Salah ke kalau tak pakai tudung?

There you go. This is a sensitive issue kan? Menurut pemerhatian saya lah kan, isu ni agak sensitip bagi kaum wanita. Memang lah, mana ada lelaki pakai tudung. Haiyaaa! Eh eh ada lah.. Yang rapper pakai atas kepala tu ape? Serkup kepala ke ape? Ke topi sesaje pakai tak nak kasi orang tengok rambut buruk dia? Eh entah tak tahu... Lalala~

There are so many women around us wearing hijab and some of them are not. Bagi saya, isu tudung ni depends la pada individu tu sendiri. Yes, memang setiap kaum wanita WAJIB pakai tudung. Tapi kita bukan siapa-siapa nak hukum diorang. So, biar diorang buat keputusan sendiri ye. Dana ayat yang paling best yang selalu saya dengar untuk wanita-wanita bertudung,

"Eleh dia tu pakai tudung pun bukan baik sangat. Kompem ke masuk syurga?"
@
"Alahai, pompuan pakai tudung sekarang ni ramai je yang lagi jahat dari yang tak pakai tudung!"
@
"Belom sampai seru lagi lah..."


Apekah?? And of course yang cakap tu seorang wanita yang free hair yang tidak boleh menerima teguran atau nasihat yang tak seberapa. Haih! Susah tau cakap dengan manusia macam ni. Nak aje aku tibai. Eh jangan, anak orang tu doh.. Kang tak pasal-pasal mak dia carik kau. Heh? Ok2..

Saya bukan nak kata yang saya seorang yang dah cukup baik. Tapi kadang-kadang saya rasa kesal dengan sesetengah wanita yang mempersendakan pemakaian tudung. Kejap pakai, kejap bukak, then pakai balik, lepas tu bukak pulak. MasyaAllah.. Saya cuma mampu berdoa supaya hati diorang terbuka nak terus pakai tudung. Takde lah, daripada main-main macam tu, lebih baik takyah pakai kan. Macam main-mainkan agama pulak.

Saya cakap ni pun sebab ini realiti. Dalam kehidupan saya juga tak terkecuali. Saya tak berani nak tegur diorang yang macam tu. Cuma saya berjihad dalam hati je. Tapi sejuk mata kan bila tengok someone yang dulu free hair rambut karat segala, tiba-tiba elok je bertudung sampai lah hari ni. Alhamdulillah. Lebih sejuk mata bila tengok artis-artis kita.



Sangat suka tengok Ayu Raudah berlakon pakai tudung. Sweet kan?





Iklan roti High-5 kejap. 







Ok2 dah cukup.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Butter Cake (Gluten-Free)

Apa yang Rasulullah makan masa zaman dulu ?

Demam campak dan pantang larangnya.